Vart tog veckan vägen!?

Jag tycker det är lite skrämmande att tiden går så fort. Det betyder att våra "formative" uppsatser/prov snart ska göras. Det är inte betygsgrundande men måste likförbannat göras. Jaja, den dagen den sorgen.
 
Är nöjd med mina kursval än så länge. "Etnicitet & Racism", "nutida samhälleliga ojämnlikheter" och "media/kultur/samhälle" heter de. Det är lite roligt att under båda föreläsningarna om ojämnlikhet har Sverige hamnat bland topp 3 i princip i alla mätningarna. Vi har pratat om att länder tjärnar på att minska klyftorna inom landet. Man bör alltså inte kolla så mycket på BNP som är medelvärde utan spannet mellan de som har det bäst/sämst inom samma land. Då visar det sig att hälsa och alla möjliga variabler blir bättre om klyftorna är mindre även om landets BNP i jämförelse med ett annat kan vara sämre. Så vad vi har verkar inte vara det viktiga, utan vad vi har i förhållande till andra i vår närhet. Ursäkta pluggsnacket men jag tycker att det är roligt att se att Sverige trots allt är ett bra land att leva. Kan vara lite peppande när man står i ösregn/snö och väntar på ett sent tåg ;)
 
Vad har jag annars gjort sedan senast.. Jo, det var stadsvandring i söndags. Den var trevlig även om vi mest gick till platser jag och Ellinor redan hade sett. Solen sken i alla fall för ovanlighetens skull!! Rundan avslutades med ett glas på puben. I veckan har jag mest suttit inne (det har regnat och blåst mycket) och läst artikel efter artikel. Måste säga att läsbördan är väldigt hög.. Har massor med långa artiklar i varje ämne varje vecka, sedan har varje kurs dessutom flera böcker som är "core reading" och de har jag inte ens hunnit tänka på.. Oh well, det ska väl gå det med, det brukar lösa sig på ett eller annat sätt (plugga hela helgen lång..)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0