Hat foder hat..

Tankte beskriva lite hur sjukvarden fungerar har i Peru. For det forsta sa har de inte vart skyddsnat har, med gratis sjukvard. Har du varken pengar eller forsakring kan du med andra ord fa do utanfor ingangen.. Nar man kommer till sjukhuset har betalar man alltsa en avgift for att ens fa traffa lakaren. Det finns olika stallen att ga till, vissa kostar 5 soles, vissa flera 100 dollar. Sedan vantar man pa sin tur. Om man maste gora ett ingrepp, som jag med mitt finger t.ex. sa betalar man for operationen och for alla verktyg som anvandes (gasbindor etc.). Sedan far man ga till apoteket och betala for kalaset, plus for medicinen man eventuellt behover efterat. Det kan alltsa bli en ganska fet nota till slut.

Nar jag opererades hade jag tur for doktorn har en dotter som bor i Sverige och tog darfor inte betalt for operationen, bara for redskap, besoksavgift och medicin. Det ar bara att inse att man sarbehandlas "positivt" ganska ofta for att man ar vit. Man far hjalp snabbt, och folk behandlar en med viss auktoritet. Men igar hittade jag nagon som brot den trenden.. Hade varit vad San Camilo, en marknad, med Gustav. Vi var pa vag hem och gick pa som vanligt. Helt plotsligt far jag ett knytnavslag i huvudet! Vander mig om och ser till min forvaning att en gammal tant som stod och salde nagot hade slagit mig. Chockad gick jag vidare och horde att hon mumlade nagot om gringa. Sa kan det ga. Men hat foder hat sa jag kontrar med massor med karlek istallet! :D

Idag har jag hjalpt Lotta med hennes syprojekt. T-shirtar ar i produktion i flera olika farger och storlekar med ett superfint fargtryck som en foredetta hogarkille har malat. Jag har haft den fina uppgiften att sy etiketterna. Passar mig bra eftersom det ar enkelt, och syslojd har aldrig riktigt varit mitt starka amne.. ;)

Idag tog jag min sista tablett antibiotika sa ikvall blir det lite vin till middagen och troligtvis utgang. Ska forsoka fa upp lite bilder nagon dag.. Ar dalig pa det dar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0