Bolivia

Hemma igen fran paskvistelsen i Bolivia. En helt underbar resa! Har kommer en liten dag-for-dag- sammanfattning.
Tisdag:
Pa kvallen tar vi nattbussen till Puno dit vi anlander vid 4tiden pa morgonen.
Onsdag:
Vi tar en buss hela vagen till La Paz, Bolivias huvudstad. El alto, ovre delen av staden sag ut som en gyttjepol men sedan kom vi fram till sjalva centrum och WOW vad det var vackert. Staden ligger som i en gryta och husen klattrar upp overallt. Eftermiddagen spenderades med att promenera runt lite i stadskarnan.
Torsdag:
Vi forsokte ta oss till en utsiktsplats som vi fatt rekomenderad for oss men kom inte riktigt hela vagen. Taxichafforen slappte oss en bit upp och pastod att vi bara behovde promenera nagra meter.. Dock var utsikten helt fantastisk sa det gjorde oss inget. Pa eftermiddagen traffade vi Hanny (svensk volontar) och Carlos, hennes pojkvan. At middag och gick till en bar med liveframtradande. Guitarristen var otroligt duktig!
Fredag:
Pa morgonen bar det av till Tiahuanaco, lamningar fran en kultur som var foregangare till inkakulturen. Haftig plats, men framforallt intressant. Ett mysterium hur de har lyckats fa stenblocken sa raka for vulkanstenen ar extremt hard. Pa kvallen gick vi till ett torg dar de hade paskprocessioner. Vi gick dit tillsammans med ett gang fran turen pa morgonen. Efterat at vi middag ihop och pratade fram till midnatt.
Lordag:
Vi tog oss till terminalen pa morgonen tillsammans med en brasilianare fran turistturen. Vid lunch bar det av till Copacabana, en mysig stad vid Titicacasjon pa den bolivianska sidan. Vi traffade en tjej fran Israel pa bussen ocksa, och vi 5 tog oss uppfor ett litet berg for att kolla pa utsikten. Lackert att se solnedgangen vid sjon, men lungorna uppskattade inte riktigt vagen upp haha. Man blir betydligt mer andfadd pa den hojden 3800 meter ungerfar om jag inte minns fel. Pa kvallen at vi middag.
Sondag:
Tidigt pa morgonen paborjade vi en lang vandring alla 5. Vi gick 22 kilometer fran Copacabana till en annan by for att ta en bat darifran till Isla del Sol. Riktigt harligt att fa se lite gronska, hora lite fagelkvitter och slippa alla avgaser! Vi traffade en farbror i en liten by som var riktigt skon. Han jobbade med turism och samlade pa vykort. Han visade stolt upp hela samlingen for oss.
Pa eftermiddagen kom vi fram till on och aterigen var det uppfor uppfor uppfor.. Efter att ha lamnat vaskorna pa hostelet tog vi oss till ett tempel nere vid sjon. Vi hittade inte ratt vag dit sa vi tog en "genvag" over kullarna.. Pa kvallen at vi middag. Vi fick sallskap av 2 killar fran Argentina och en till Brasilianare.
Mandag:
Hela ganget fran gardagen mottes upp pa morgonen for att promenera fran ons sydsida till norra sidan. Otroligt vackert! Det var skont att strosa runt i sina tankar med alla lackra vyerna. Efter lite olika stopp vid tempel och liknande tog vi oss tillbaka till Copacabana och sedan akte jag, Elena och Gustav vidare mot Puno och Arequipa.
Kan verkligen rekommendera Bolivia som resemal. Vi sag bara en brakdel, men det vi sag var fantastiskt. Maste dock saga att jag tycker peruanerna ar trevligare. Mycket artigare nar man fragar om priser och om vagen.
Har kommer ett smakprov i bilder!
Utsikten fran La Paz. Tyvarr fangar inte bilder hur maktigt det sag ut.
Lamningarna. Huvuden ar skulpturer av stadens vise man.
Utsikt over La Paz fran andra sidan av staden.
Pa den lilla bergstoppen i Copacabana
Promenaden
promenaden
Isla del Sol.
Det far racka sa for tillfallet for nu knorrar magen!